CBD mot värk och smärta

Kronisk smärta och verk är något som människor kan leva med dagligen. Vi blundar ständigt för våra kroppsliga besvär som leder till att situationen förvärras. Till skillnad från en akut smärta som fungerar som ett slags larm om att något inte står rätt till i kroppen, är kronisk smärta ofta komplex och svår att komma tillrätta med.

Det finns en risk att smärtan tar över vardagen och leder till en låg livskvalitet. Detta i sin tur kan leda till att vi väljer att isolerar oss, och med det avstår från aktiviteter som vi tidigare tyckt om. Man blir allt mer orörlig, som gör att smärtan förvärras och musklerna drar till sig ännu mer.

Kronisk värk kan beskrivas som mycket allvarligare än vid akuta fall. Eftersom kronisk smärta tar betydligt längre tid att hantera och bearbeta då skadan har funnits under en längre period. Desto längre vi bortser från att göra något åt en kronisk smärta, är chansen större att att situationen förvärras.

Kronisk inflammation leder till att muskelvävnader förstörs och gör ont.

CBD har visat sig ge både muskelavslappnande och smärtstillande effekter. Därav goda resultat med att kunna lindra smärta utan många biverkningar, visar studier:

Denna studie menar att när man inhalerar CBD är det konsekvent effektivt för att lindra kronisk icke-cancer smärta. Om man däremot väljer att använda CBD oralt har det visat sig förbättra några aspekter av kronisk smärta både från cancer samt andra kroniska besvär, till sömn och förbättra hela din livskvalitet generellt. Detta beror i stort sett på de proppade antioxidanterna hampa är rik på.

En annan studie som tyder på att CBD ska vara effektivt emot kronisk smärta och att även CBD oralt ska förbättra kortsiktiga sömnproblem som kan upplevas på grund av kronisk smärta: